Abscess/hevelse

Abscess(hevelse i tannkjøttet)

Når innsiden av munnen din blir skadet eller irritert, kan bakterier trenge seg inn og forårsake en infeksjon. Noen ganger vil du se en smertefull hevelse i tannkjøttet fylt med pus (en tykk, gulaktig væske). Hvis pus ikke kan dreneres ut, vil området bli mer hovent og smertefullt .

Dette er kjent som en abscess. Abscess danner en barriere rundt infeksjonen.Dette er forsvarsmekanisme kroppen din har for å hindre spredning av bakteriell infeksjon.

Andre årsaker til tann abscess er traumer til tannen, for eksempel når tennene er ødelagt eller sprukket, og gingivitt eller tannkjøttsykdom .
Disse problemene kan medføre åpninger i tannemaljen, som tillater bakterier å infisere midten av tannen (kalt pulpa).

Infeksjonen kan også spre seg fra roten av tannen til bein som støtter tannen

Typer av abscesser

Abscesser/hevelser dannes svært raskt. Noen ganger starter abscesser en eller to dager etter infeksjon starter. Det finnes to typer av abscesser:

En tannkjøtt abscess/hevelse (også kalt en periodontal abscess).
Denne type er vanligvis forårsaket av en infeksjon i mellomrommet mellom tann og tannkjøtt. Infeksjonen kan oppstå etter mat blir fanget mellom tannkjøttet og tannen. Hos personer med alvorlig periodontal sykdom, kan bakterier bygge opp under tannkjøttet og i benet.

En tann-relaterte abscess (også kalt en periapical abscess) inntreffer inne i tannen. Dette skjer når tannnerven er død aller skadet. Denne type abscess sees ved spissen av roten til tannen. Deretter sprer den til omkringliggende bein.

Hva slags behandling vil tannlege tilby?
De fleste tannkjøttsabscesser helbredes etter

• Område er renset ordentlig
  • Pus er drenert
  • Infeksjonen er behandlet.

Hvis infeksjonen startet inne i en tann, vil tannlegen lage et lite hull i tannen. Dette gjør at abscessen dreneres. Her vil tannen trenge rotfylling, etterfulgt av en fylling eller en krone.
Hvis en abscess er svært stor eller tannen er sterk skadet må tannen kanskje fjernes. En stor abscess ofte må tømmes. Tannlegen lager et hull i tannkjøttet gjennom bein som for å tømme væske eller puss. Dette vil redusere risikoen for ytterligere spredning av infeksjonen.

Personer med alvorlig periodontal sykdom kan ha abscesser. Tømming hjelper midlertidlig problemet men det er veldig viktig at tannkjøtssykdom behandles samtidig for å forhindre en ny infeksjon.

Tannlegen kan gi deg en resept på antibiotika og smertestillende . Disse vil hjelpe abscessen å helbrede seg og forhindre spredning av infeksjonen.

Symptomene på en abscess/hevelse inkluderer

• Rødhet
  • Smerte
  • Åpne munnsår
  • Smerte når man tygger
  • Feber
  • Bitter smak i munnen.

De fleste abscesser er smertefulle slik at folk vanligvis søker behandling umiddelbart. Noen ganger vil infeksjonen føre til lite eller ingen smerte. Hvis en abscess ikke behandles kan infeksjonen vare i måneder eller flere år. Det vil ikke gå bort av seg selv. Det er svært viktig å ikke ignorere symptomene.

Uten behandling vil infeksjonen påføre skade på omkringliggende bein og tenner

Hvis du mistenker at du har en abscess ring tannlegevakt Oslo umiddelbart for å avtale time. Mens du venter på din avtale kan du skylle munnen din med varmt salt vann fra springen til å lindre smerte.