Abscess/hevelse

Abscess(hevelse i tannkjøttet)

Infeksjonen i en tann kan gi en hevelse. Hevelsen er i tannkjøttet og fylles med pus (en tykk, gulaktig væske). Hvis pus ikke dreneres ut, vil området bli mer hovent og smertefullt .

Dette er kjent som en abscess.

Andre årsaker til tann abscess er traumer til tannen, for eksempel når tennene er ødelagt eller sprukket, og gingivitt eller tannkjøttsykdom .
Disse problemene kan medføre åpninger i tannemaljen, som tillater bakterier å infisere midten av tannen (kalt pulpa).

Infeksjonen kan også spre seg fra roten av tannen til bein som støtter tannen

Typer av abscesser

Abscesser/hevelser dannes svært raskt. Noen ganger starter abscesser en eller to dager etter infeksjon starter. Det finnes to typer av abscesser:

En tannkjøtt abscess/hevelse (også kalt en periodontal abscess).
Denne type er vanligvis forårsaket av en infeksjon i mellomrommet mellom tann og tannkjøtt. Infeksjonen kan oppstå etter mat blir samles opp mellom tannkjøttet og tannen.

En tann-relaterte abscess (også kalt en periapical abscess) inntreffer inne i tannen. Dette skjer når tannnerven er død aller skadet. Denne type abscess sees ved tannroten.

Hva slags behandling vil tannlege tilby?
De fleste tannkjøttsabscesser helbredes etter

• Område er renset ordentlig
  • Pus er drenert
  • Infeksjonen er behandlet.

Hvis infeksjonen startet inne i en tann, vil tannlegen lage et lite hull i tannen. Dette gjør at abscessen dreneres. På sikt vil tannen trenge rotfylling.
Hvis en abscess er svært stor eller tannen er sterk skadet må tannen kanskje fjernes. En stor abscess ofte må tømmes.

Tannlegen kan gi deg en resept på antibiotika og smertestillende . Disse vil hjelpe abscessen å helbrede seg og forhindre spredning av infeksjonen.

Symptomene på en abscess/hevelse inkluderer

• Rødhet
  • Smerte
  • Åpne munnsår
  • Smerte når man tygger
  • Feber
  • Bitter smak i munnen.

De fleste abscesser er smertefulle slik at folk vanligvis søker behandling umiddelbart. Noen ganger vil infeksjonen føre til lite eller ingen smerte. Hvis en abscess ikke behandles kan infeksjonen vare i måneder eller flere år. Det vil ikke gå bort av seg selv.