Akutt Tannpine

Hva er akutt tannpine?

Du trenger ikke å gå med tannpine . Hvis du opplever tannpine finnes det vannligvis behandling som kan kurere smertene dine. Vannligvis opplever pasientene tannpine rundt visdomstennene. Det hele starter med å finne ut hva forårsaker problemet slik at du kan få riktig behandling.

Tannpine kan være forårsaket av flere ting. Det kan være fordi en tann har sprukket. Tannkjøttssykdom kan også medføre tannpine. Men den vannligste årsak til tannpine er karies

Å identifisere tannpine tips/ tannpine symptomer

Her er noen symptomer som er forbundet med tannpine:

Smerte i munnen kan bli betraktet som en tannpine hvis det er noen av de følgende:

• Enten konstant, bankende eller skarp smerte selv om smertene skjer bare når man trykker på tannen
  • Ledsaget av en hevelse i ansiktet eller tannkjøttet rundt den spesifikke tann
  • Økning i kroppstemperatur, selv om det er en små økning
  • Hvis du opplever tannpine er det viktig at du bestiller time hos oss. Mens du venter på timen din kan du vurdere å ta smertestillende som paracet eller ibux. Bare sørg for at du følger instruksjonene på smertestillende emballasje og ikke overstiger maksimal dosering

Hva forårsaker tannpine?

• Den vanligste årsaken til en tannpine er karies, men tannpine kan også være forårsaket av en abscess, sprukket tann, en skadet fylling eller tannkjøttsykdom .

Hvis jeg opplever tannpine må jeg til Tannlege?

Mens smerter fra repetitive bevegelser eller TMJ kan gå bort av seg selv,

Det finnes ikke noe mulighet å behandle karies, abscess eller annen tilstand uten et besøk til tannlegen.Det er fornuftig å besøke tannlegen hvis tannpine varer mer enn to dager eller er ledsaget av smerter i ørene, annet smerter i ansiktet eller feber. Hvis du ikke kan åpne munnen svært bredt, det er et annet tegn på at du trenger å se tannlegen.

Hvordan vil tannlegen behandle min tannpine?

Ofte er behandlingen så enkelt som en ny fylling. I noen tilfeller kan rotfylling eller ekstraksjon være nødvendig. Antibiotika er en vanlig behandling når infeksjon er involvert. Vannligvis vil vi ta røntgen bilder og stille spørsmål om når og hvordan smertene begynte. Vi kan utføre andre tester i tillegg.

Tilsynelatende små skader eller smerter kan føre til store tannproblemer hvis du ikke tar vare på dem med en gang. Hvis du opplever smerte og har behov for tannlege bør du ringe Sandaker Tannlegevakt Oslo på 22 15 20 00 for å avtale time slik at tannlege kan hvertfall fått sett på det.

Tannsmerte er bare et symptom på at noe annet som skjer. Hvis du opplever noen tannsmerter i det hele tatt bør du ringe Tannlege Oslo for å gjøre en avtale. Jo tidligere du får behandling, jo bedre vil det være for deg og tennene dine. Tidlig behandling kan innebære å få en fylling hvis tannverk oppstår som følge av karies. Hvis du venter kan behandlingsbehov være mer omfattende og dyrere enn det ellers ville vært.