Knekt tann

I noen tilfeller er det ansiktstraumer fra et fall, en bilulykke, en sportsulykke eller en rekke andre årsaker som resulterer i en brukket eller sprukket tann. Men vannligvis en tann sprekker når man biter ned på en hard matsubstans, det kan være godteri eller en isbit

Ved hevelse i tannkjøttet eller munnen bruk kalde isposer eller isbiter inne i munnen direkte på skadet tann. Alternatitvt kan du sette isposene ute på leppene eller kinnet for å holde hevelsen ned mens du venter å få behandling.

Knekt eller ødelagt tann

Knekte eller ødelagte tenner er et problem flere har opplevd. Selv om tannemaljen er den sterkeste materialet i kroppen har det likevel sine begrensninger. Tennene kan knekke etter trauma, som fall på is og idrettsskader. Tennene kan være spesielt sårbare hvis karies eller sprekker har svekket tannen over tid.

En sprukket tann kan også oppstå mens man sover spesielt i de pasientene som har en tanngnissing tendens. Dette kan også føre til sporadisk følsomhet for varme eller kalde temperaturer i flere områder i munnen, noe som kan være vanskelig å fastslå noen ganger.

Hvordan behandles en knekt eller brukket tann
En sprukket tann eller brukket tann kan føle seg ubehagelig skarp i tungen og noen kan forårsake smerte hvis nerver er påvirket. Det er mange ting tannlege oslo kan gjøre for å bidra i disse ulike situasjonene. Avhengig av størrelsen og plassering av skaden kan tannlegen finne best mulig behandling for deg.

De små knekkene begrenset til emaljen kan rett og slett bli glattet ut slik at ingen skarpe kanter forblir og de ikke lenger irriterer tungen. Dette er det letteste behandlingsalternativ men skadeomfanget må ikke være stor for at tannlege velger denne behandling.

Kompositt og bonding

Litt større knekker kan kreve en tannfarget “fylling” for å erstatte den manglende tannstruktur og gjenopprette utseendet og integriteten av tannen. Disse “fyllinger” kan aldri bli like sterk som den emaljen som opprinnelig var på tannen, men er en god erstatning.

Krone behandling av sprukket tenner

Større skader som påvirker cuspene på jekslene kan kreve en omforming for å erstatte ødelagte cusper. Her vil tannlege slipe bort en del av det som er igjen av tannen og plassere en krone over dette for å dekke og beskytte tannen. Selv om følsomheten avtar etter at tannen knekker noen større sprekker strekker seg inn til pulpa (nerve og blodtilførsel) av en tann. Dersom det er tilfelle kan rotfylling være nødvendig for å eliminere enhver smerte eller infeksjon før gjenoppretting av den spruknet tann.

Krone på en sprukket tann kan være laget av metall, porselen belagt metall eller keramikk. Hver har sine egne fordeler, men metall kroner er den sterkeste . Porselen kroner kan se identisk med ekte tenner, imidlertid.

Skallfasseter

Fassetter er tynne skiver av porselen som dekker hele frontoverflaten av tannen. Vanligvis brukes disse på fortennene. Dette kan forbedre utseendet til sprukket tenner og er en bra løsning.
Å forhindre at man knekker eller ødelegger tennene:

Ikke spis mat som er veldig hard
Ikke tygg på objekter som blyanter.
Ikke åpne ting med tennene.
Holde tennene friske ved å praktisere god munnhygiene

Akutt tannekstraksjoner /Trekke tann
Noen ganger har tannen medført så mye skade at å trekke tannen er det eneste alternativet. Ofte en kombinasjon av andre behandlinger, inkludert rotfyllinger terapi eller en tannkrone kan bidra til å redde en skadet tann. I tilfelle du trenger å trekke tannen kan tannlegene på Sandaker Tannlegevakt Oslo gjøre det på den mest smertefri måte som mulig.