tannkjøttbetennelse

Tannkjøttbetennelse- Periodontitt

Periodontalsykdom beskriver bakterievekst og produksjon av faktorer som gradvis ødelegger vevet som omgir og støtter tennene.

Tannkjøttsykdom begynner med plakk som dannes på tennene. Hvis plakk ikke fjernes daglig vil det oppstå en bra miljø for oppvekst av bakterier som forårsaker tannkjøttsykdommer.

Alle aldre er utsatt for tannkjøttsykdom . Du kan miste tennene på grunn av tannkjøttsykdom fordi bakteriene angriper tannkjøttet samt bein som er grunnlaget der tennene sitter. Tennene løsner seg og til slutt faller ut som beinet bokstavelig oppløser unna rundt tennene.

Tannkjøttsykdommer klassifiseres i henhold til alvorlighetsgraden av sykdommen. De to viktigste stadiene er gingivitt og periodontitt. Gingivitt er en mildere og reversibel form for tannkjøttsykdom som bare påvirker tannkjøttet . Gingivitt kan føre til mer alvorlige destruktive former for tannkjøttsykdom som kalles periodontitt.

Hva er tegn på tannkjøttsykdommer?

Tannkjøttsykdom kan utvikle smertefritt og du kan ha det uten å ha noe kjennskap til sykdommen.

Selv om symptomene på tannkjøttsykdom ofte er indirekte, er tilstanden ikke helt uten faresignaler . Visse symptomer kan peke til en eller annen form av sykdommen. Hvis du merker noen av følgende tegn på tannkjøttsykdom vennligst kontakt Sandaker tannlegevakt for å avtale konsultasjon.

• Tannkjøtt som blør når du pusser tennene
  • Røde, hovne eller ømme tannkjøtt
  • Tannkjøttet som har trukket vekk fra tennene
  • Dårlig ånde som ikke går bort
  • Pus mellom tennene og tannkjøttet
  • løse tenner
  • En endring i måten tennene passer sammen når du biter
  • En endring i form av partielle proteser

Tannkjøttsbetennelse kan spre seg til nabotennene og tannkjøttet begynner å trekke seg tilbake ved inflammasjon og betennelse.

Hva er årsakene til tannkjøttsykdom?

Den viktigste årsaken til tannkjøttsykdom er bakteriell plakk, en fargeløs film som stadig dannes på tennene dine. Faktorene nevnt nedenfor kan også påvirke tannkjøttsykdom

• Tobakksrøyking
  • Systemiske sykdommer slik som diabetes
  • Noen typer medisiner som steroider, noen typer anti-epilepsi narkotika, kreft terapi narkotika og p-piller
  • Broer som ikke lenger passer ordentlig
  • Skjeve tenner
  • Fyllinger som er defekte
  • Graviditet eller bruk av p-piller
  • Dårlig ernæring

Tannkjøttsykdom vil ikke gå bort av seg selv eller med forbedret hjemmepleie . Den eneste måte å fjerne plakk dypt under tannkjøttet er hos tannlege. Når du har hatt tannkjøtt problemer vil du alltid være utsatt for gjentatte problemer, så sørg for å gå til tannlegen regelmessig – hver sjette måned, med mindre han eller hun anbefaler noe annet.