undersokelse hos tannlege oslo

Undersøkelse hos Tannlege Oslo

Hvor ofte bør jeg dra til tannlegen for en vannlig sjekk?

Vannligvis anbefaler vi at du besøker tannlege to ganger i året for kontroll og rengjøring. Å besøke tannlege hver 6. Måned passer fint for de fleste.

Visse hendelser i livet – spesielt de som forårsaker stress eller sykdom – kan føre til endringer i munnen eller utvikling av en infeksjon. Dette kan gjøre det slik at du har mer behov for å besøke tannlege. Mange pasienter tar ekstra vare på tennene sine, vannligvis har det gått flere år uten problemer for disse pasienter. Da kan det være greit å forlenge tiden mellom besøk.

Vi har tre hovedårsaker for at vi anbefaler at du besøker tannlege minst en gang i året:

Slik at tannlegen kan se etter problemer som du kanskje ikke ser eller føler
Å tillate tannlegen for å finne tidlige tegn på karies
Å behandle andre problemer forbundet med munnhulen

Hva skjer på undersøkelse hos tannlege?

Tannlege vil undersøke tannkjøttet og tennene og dokumentere eventuelle endringer i din generelle helse og medisinbruk. Tannlege vil da rense og polere tennene, snakke med deg om hvordan du kan best ta vare på tennene og tannkjøttet hvis nødvendig. Til slutt vil tannlege svare på eventuelle spørsmål du måtte ha om. Tannlegen vil også gjennomføre en undersøkelse i munnen (for tegn på kreft i munnhulen eller andre sykdommer), tannkjøtt, og tenner; spør om endringer i din generelle helse eller medisin bruk; diagnostisere eventuelle helseproblemer tilknyttet munnen og anbefale behandlingsalternativer hvis nødvendig.

Rens –Tannpuss og tanntråd bidrar til å fjerne plakk. Men noen ganger har man behov for grundig rengjøring for å fjerne herdet plakk som bygger seg opp på tennene. De fleste tannlegene bruke en rekke metall håndinstrumenter/scalere for å rense tennene.

Tannpuss – Etter tannrens vil tannlege polere tennene med airflow for å fjerne plakk og flekker på tannoverflaten. Airflow inneholder et slipemiddel substans og fluor, og påføres med en liten roterende gummikopp eller på roterende instrument .

Røntgen bilder – Tannlege vil vurdere om det er nødvendig å ta røntgenbilder. Tannlegen vil vurdere klinisk undersøkelse, tannhistorie, og risikoen for å utvikle karies.

Behandlingsanbefalinger – Hvis tannlege identifiserer noe som krever behandling vil tannlegen gi anbefalinger for de beste neste trinnene. Disse kan inneholde henvisning til en annen spesialist, andre diagnostiske tester, eller ulike behandligsalternativer.

Bestill underøkelse hos tannlege oslo nå. Undersøkelse inkluderer to røntgebilder, tannrens og tannpuss med airflow. Ring tannlege Oslo på 22 15 20 00 eller bestill time online enkelt og trygt.