Vondt rundt visdomstann

Infeksjon/smerte rundt visdomstann

En annen vanlig årsak til tannsmerter er delvis frembrudd av visdomstennene. Mange mennesker har ikke nok plass i munnen for visdomstennene til å komme ut på riktig måte. Dette påvirker hvordan visdomstenne bryter ut. Når visdomstennene kommer delvis ut i munnen dannes et område rundt visdomstannen hvor matrester blir fanget opp. Dermed øker antall bakteria rundt visdomstannen som kan forårsake en infeksjon.

Hvis du mistenker at du har en visdomstann infeksjon – en tilstand som kalles pericoronitis – kan du skylle munnen med varmt salt vann. Dette lindrer smertene midlertidlig mens du venter på timen din.

Symptomer inkluderer:

• Smertefull og hovent tannkjøtt i området av affisert tann, noe som kan gjøre det vanskelig å bite ned
  • komfortabelt uten å fange den hovne vevet mellom tennene
  • Dårlig lukt eller smak i munnen
  • Utslipp av pus fra tannkjøttet nær tannen
  • Mer alvorlige symptomer inkluderer:
  • Hovne lymfeknuter under haken
  • Muskelkramper i kjeven
  • Hevelse på den berørte side av ansiktet

Behandling/tips:

Rotfylling

Rotfylling er en type behandling som kan bidra til å redde en infisert tann. Infeksjonen i tannen kan være forårsaket av karies eller et brudd i en tann. En rotfylling tillater oss å redde tannen. Vi ser alltid på tanntrekking som siste utvei siden vi prøver alltid å redde tannen først hvis mulig, og vi finner at de fleste pasienter er enige.