Ising i tennene

Ising i tenner kan være forårsaket av mat, drikke eller kald luft. Dette vil oppleves som svært ubehagelig med smerter som kan være milde eller skarpe.

Du kan få ising av følgende:

• Varm mat og drikke
  • Kald mat og drikke
  • Kald luft
  • Søt mat(sjokolade) og drikke
  • Syreholdig mat og drikke (brus,energidrikke, juice)

Årsaker

Det finnes flere årsaker til ising i tennene. Den vanligste årsak er følsomme tannhalser

Følsomme tannhalser

Hvis du pusser tennene for hardt vil tannkjøttet trekke ned og tannhalsene bli eksponert. Ved tannhalsen ligger flere nerveeender. Disse nerver vil reagere og utløse smerter ved eksponering til mat, drikke eller luft.

Syreskader

Syre fra syreholdig mat/drikke kan også gi ising i tennene da det ytterste lag av tennene (emalje) etses bort og etterlater dentin som inneholder nerveender. Disse nerveender er sensitive til mat,drikke og luft.

Nedslitte tenner

Gamle fyllinger, hull i tenner eller en tannfraktur vil også kunne gi ising i tennene.

Ising etter tannbehandling:

Det er også normalt å få ising i tennene etter borring, tannbleking eller fjerning av tannstein. Dette er helt vanlig og bør gå over etter noen dager til uker. For å redusere ubehaget kan fluor munnskyll eller en tannkrem mot ising brukes. Hvis du fortsatt har ising noen uker/måneder som ikke blir bedre etter tannbehandling bør tannlegen kontaktes.

Behandling:

Mild grad av ising i tennene kan behandles med tannkrem mot ising og bruk av fluor munnskyll. Ved mer smertefull ising vil tannlege foreslå å legge en fylling. Hvis du fortsatt har ising etter en fylling og fluorbehandling kan det være nødvendig å rotfylle tannen.

kalender Bestill time