Tannimplantat

Tannimplantater er det nærmeste du kommer til dine naturlige tenner når det kommer til tyggefunksjon og estetikk.

Implantat behandling prosedyre

Forundersøkelse og røntgenbilder:

Ved første besøk vil tannlegen ta en grundig undersøkelse av dine tenner og kjeveben for å vurdere hvis implantatbehandling egner seg for deg. Ved konsultasjon vil tannlegen ta røntgenbilder og informere deg om behandlingsalternativer og priser. Tannlegen vil da samarbeide med en kirurg for å lage en behandlingsplan.

Innsetting av implantat:

Ved neste besøk vil kirurgen gjøre forarbeidet og sette inn implantatet. Selve prosedyren foregår under lokalbedøvelse slik at du ikke føler noen smerte under prosedyren.

Innsetting av krone over implantat:

Det tar ca. 2-3 måneder før man kan sette krone over implantat.

Hvor lang tid tar implantatbehandling og hvor mange besøk må man regne med?

Du kan forvente mellom 4-5 besøk for implantatbehandling. Fra det første konsultasjonen til ferdig implantatbehandling kan du regne med at det tar ca 4-6 måneder. I noen tilfeller kan det ta lengre tid. Du vil få midlertidige tenner under behandlingen mens du venter på de permanente tennene.

Tannimplantat pris:

Pris for å få et tannimplantat varierer avhengig av hvilken type som brukes og hvor mange implantater du skal ha. Som oftest koster et tannimplantat mellom 18 000- 24 000 inkludert røntgenbilder, implantat og krone.

Tannimplantat helfo:

I noen tilfeller vil helfo hjelpe å dekke kostnadene for implantatbehandling. I tilfeller hvor Helfo dekker kostnadene for implantatbehandling kan behandlingen bli 50% billigere. Helfo gir støtte i følgende tilfeller:

• Munntørrhet som har forårsaket hull i tennene
  • Tannkjøttsykdom
  • Dårlig sittende protese
  • Skade på tennene- kan være yrkesskade eller ulykke
  • Medfødt manglende tann/tenner
  • Sjelden medisinsk tilstand

Implantat behandling i utlandet?

Mange velger å ta implantatbehandling i utlandet (blant annet i Budapest, Polen) da det er billigere. Implantatsystemer som brukes i utlandet er oftere av dårligere kvalitet og ikke dokumentert. Dette betyr at det finnes høyere risiko for komplikasjoner og man må regne med dyr vedlikehold og ofte omgjøring av hele arbeidet. Hvis behandlingen går galt eller hvis det oppstår komplikasjoner vil du ikke ha rett til Norsk pasientskadeerstatning på behandling utført i utlandet.

Det beste er å få utført implantatbehandling nær deg og hos spesialister som har lang erfaring og bruker godkjente implantatsystemer. På denne måte vet du at du får god oppfølging og vedlikehold av arbeidet og øker levetiden på dine implantatet. Vi har lang erfaring med implantatbehandling og bruker kun originale deler i behandlingen.

Hvor lenge varer et tannimplantat?

Studier viser at tannimplantat har en suksessrate på 90-95%. For at suksessraten skal være høy er det viktig at du har god hygiene og ikke røyker. Samtidig bør du dra ofte til tannlegen for kontroll og vedlikehold av implantat. Med god oppfølgning og rutiner kan implantatet vare hele livet.

kalender Bestill time