Tannkjøttsykdom

Periodontitt (tannkjøttsykdom) er en infeksjon som skader tannkjøttet og benet som omgir tennene.
Tannkjøttsykdom Helfo dekning, symptomer og pris på behandling

Hovedårsak til periodontitt er plakk. Plakk samles opp på tennene og i tannkjøttslommer rundt tennene. Kroppens immunsystem reagerer mot plakk med inflammasjon. Ubehandlet vil inflammasjon fortsette over tid med økt risiko for tanntap.

Begynnende fase av tannkjøttsykdom kalles for gingivitt

Gingivitt:

Gingivitt er en inflammasjon i tannkjøttet og skyldes ansamling av plakk på tennene. Gingivitt er reversibel og gir ikke nedbrytning av tannkjøttet eller ben. Ubehandlet kan gingivitt gå over til periodontitt.

Symptomer på periodontitt:

I det første stadiet av tannkjøttsykdom vil tannkjøttet være betent og gjøre vondt. Mange vil oppleve at tannkjøttet er ømt og blør lettere enn vanlig. I noen tilfeller kan det dannes sår på tannkjøttet som gir smerter.

Estetiske problemer med tannkjøttsykdom:

Over tid kan tannkjøttsykdom føre til løse tenner og tanntap. I tillegg øker risikoen for at tannkjøttet trekker seg opp og tilbake.

Råd mot tannkjøttbetennelse:

Det viktigste for å unngå utvikling av tannkjøttsykdom er å ha god hygiene! Det er anbefalt å pusse tennene to ganger daglig og å bruke tanntråd. Ved større mellomrom mellom tennene kan mellomromsbørster brukes. Det andre tiltak for å forebygge tannkjøttsykdom er å besøke tannlegen oftere for regelmessig undersøkelse og rens.

• Ha god munnhygiene. Puss tennene to ganger daglig
  • Bruk tanntråd eller interdental børster for å fjerne bakterier mellom tennene hvor tannbørsten ikke kommer til.
  • Bruk en elektrisk tannbørste. Flere klarer å holde god munnhygiene med en elektrisk tannbørste
  • Slutt å røyke
  • Corsodyl er en ofte brukt munnskyll mot tannkjøttbetennelse og fungerer bakteriedrepende og desinfiserende
  • Regelmessig besøk hos tannlegen vil hjelpe å forebygge og behandle tannkjøttsykdom
  • Smertestillende mot tannkjøttbetennelse kan benyttes. Ibux og paracetamol er de vanligste smertestillende som kan brukes for akutt lindring av smerter.

Behandling av tannkjøttsykdom:

For å bli kvitt tannkjøttsykdom må plakk og tannstein fjernes. Dette gjøres best og mest effektivt hos tannlege/tannpleier. Tannlegen vil bruke spesialtilpasset utstyr for fjerning av tannstein. Avhengig av utviklingsgrad av tannkjøttsykdom kan flere besøk hos tannlegen være nødvendig.

Hvorfor trekker tannkjøttet seg tilbake?

En av de vanligste årsakene til at tannkjøttet trekker seg tilbake er på grunn av dårlig munnhygiene. Dårlig munnhygiene kan føre til periodontitt. Utvikling av periodontitt gir nedbrytning av tannkjøttet og benet som omgir tennene slik at tannkjøttet trekker seg tilbake.

Hvorfor blør tannkjøttet?

Det er flere årsaker til at tannkjøttet blør. En av de vanligste årsakene til blødning fra tannkjøttet er tannkjøttsykdom. Ved tannkjøttsykdom er tannkjøttet betent på grunn av bakterier. Lett trykk mot tannkjøttet i ved tannbørsting eller bruk av tanntråd kan gi blødning i tannkjøttet.