Tannverk

Tannverk kommer som oftest på grunn av hull i tennene. En knekt tann eller fylling vil også føre til sterke smerter. Av og til kan en betennelse i tannkjøttet forårsake sterke smerter som ligner på tannpine.
Tannverk tips og råd

Symptomer på tannverk:

De fleste opplever tannverk som sterke smerter. Smertene kan være konstante eller komme og gå i perioder. Mat og drikke kan forverre symptomene. Smertene kan være mild eller stikkende og oppdages ofte om natten.

Når bør man besøke tannlege?

Hvis du har hatt smerter i over 1-2 dager bør du besøke tannlegen for å få det undersøkt. Jo lengre man venter jo høyere er risikoen for at situasjonen blir verre og kostnadene blir dyrere.

Hva vil tannlegen gjøre?

Tannlegen vil ta røntgenbilder og undersøke tennene. Du vil få nødvendig informasjon slik at du vet hvilken muligheter du har for behandling av tannverk. Noen ganger behandles tannverk med antibiotika for å få kontroll på infeksjon før videre behandling. Ved behov for videre behandling vil tannlegen informere deg om dette og gi deg kostnadsoverslag.

Tannverk og hodepine:

Ubehandlet tannverk kan ha sammenheng med en hodepine. De fleste hodepiner og tannpiner stammer fra en felles nerve som kalles for trigeminus nerve. Trigeminus nerven gir følelse i ansiktet, leppene, tennene og tannkjøttet. På grunn av denne felles nerve kan tannpine og hodepine forekomme samtidig.

Tannverk råd og tips:

Mens du venter på tannlegen kan du prøve følgende for å redusere smertene.

Skyll med saltvann:

Saltvann fungerer desinfiserende og betennelsedempende og hjelper å løse opp matrester og fremmedlegemer som sitter fast mellom tennene. ½ teskje salt blandes med en kopp lunken vann og brukes som munnskyll.

Kald kompress:

Bruk en kald kompress i området der du har smerter. Ved å bruke en kald kompress kontraherer blodkarene og dermed reduseres smertene. Kald temperatur bidrar også til å dempe inflammasjon og hevelse. En pose fylt med isbiter kan brukes på området der du har smerter i 20 minutter om gangen.

Smertestillende tannverk:

Ibux eller paracet:

Ved milde tannsmerter kan Paracet* tabletter forsøkes. Ved ekstrem tannverk kan Naproxen* eller Ibux* tabletter. Det viktigste tiltak mot akutt tannsmerter er å besøke tannlegen. Vi garanterer akutt time på dagen og hjelper deg å bli kvitt tannsmerter.

*Husk å alltid lese pakningsvedlegg før bruk

Source:

NHS Inform