Knekt tann

Emalje dekker det ytterste laget av tenner og er kroppens hardeste stoff. Likevel kan tenner knekke.

Årsaker til at tenner knekker:

• En ulykke kan direkte føre til skade på tennene og bløtvevet
  • Tanngnissing kan gi tannslitasje
  • Store tannfyllinger kan svekke tennene
  • Å tygge på noe hardt (for eksempel godteri, nøtter)

Symptomer på en knekt (brukket tann):

Av og til vil en knekt tann ikke gi noe smerter, men ofte vil de følgende symptomer tyde på en knekt tann:

Knekt tann behandling

Runde av skarpe kanter:

• Dersom det ikke er mulig å legge en fylling på grunn av usikker holdbarhet, kan små frakturer behandles ved å runde av skarpe kanter på tannen.

Fylling:

Krone:

• Større frakturer der en plastfylling vil ha begrenset holdbarhet behandles med en krone som dekker tannen

Rotfylling:

• Hvis nerven av tannen har blitt påvirket må tannen rotfylles før den repareres med en plastfylling eller krone.

Trekking:

• Hvis tannen har blitt skadet der det ikke er mulig å rotfylle eller redde tannen bør den trekkes.

Knekt fortann behandling:

Fikse knekt fortann:

Behandling av en knekt tann er avhengig av hvor stor tannskaden er. Hvis nerven av tannen ikke er eksponert kan en tannfarget fylling brukes for å bygge opp tannen.  Hvis nerven er påvirket må tannen rotfylles før det kan repareres med en fylling. Ved større frakturer kan en krone lages for å dekke og beskytte tannen.

Knekt tann pris:

Pris for å reparere en knekt tann med en tannfarget fylling koster mellom 1500-2300,-. Å reparere en knekt tann med en krone koster 6000,-. Kronebehandling av en knekt tann er tryggere og mer holdbar sammenlignet med en fylling.