Løs tann

Å ha en løs tann i ung alder er noe alle opplever. Derimot en løs tann i voksen alder er en tegn på at man bør besøke tannlegen.

En av de vanligste årsakene til en løs tann i voksen alder er tannkjøttsykdom (betennelse i tannkjøttet)

Tannkjøttsykdom skyldes ansamling av bakterier på tennene på grunn av dårlig munnhygiene. Bakteriene fører til en en infeksjon i tannkjøttet som over tid svekker festen mellom tannen og tannkjøttet. En løs tann er tegn på at infeksjonen er i en kronisk og avansert stadium.

Tegn på tannkjøttsykdom:

• Øm og smertefullt tannkjøtt
  • Blødning i tannkjøttet ved tannpuss eller tanntråd
  • Tannkjøttet trekker seg tilbake/ned
  • Løse tenner

Behandling av løs tann:

Løse tenner behandles ved å fjerne bakteriene rundt tannen. Tannlegen vil utføre en dyp rens og fjerne plakk og tannstein på tannoverflaten og under tannkjøttet. Målet med behandling er å redusere infeksjon og betennelsen slik at tannkjøttet tilheler og at tennene er mindre løse.

Hvis tennene er veldig løse vil tannlegen foreslå å fiksere tennene til hverandre. Dette holder tannen på plass midlertidig til infeksjonen kontrolleres.

Av og til er det vanskelig å redde løse tenner, isåfall bør den trekkes.

Andre årsaker til løse tenner:

Tanngnissing om natten og i perioder med høye stressnivåer kan gi slitasje på tennene. Over tid kan tennene bli løse på grunn av langvarig tanngnissing. Tannlegen vil være hjelpe deg i behandling av tanngnissing.