Visdomstann

Det er vanlig å få visdomstennene mellom 18-25 års alder og oppdages vanligvis av tannlegen på røntgenbilder.
Etter trekking av visdomstann- symptomer og tips

Visdomstennene er de siste tennene som bryter ut og oftest vil det ikke være nok plass i munnen ved frembrudd. På grunn av plassmangelen vil visdomstennene vokse i en unormal vinkel under tannkjøttet.

Plassmangelen kan gi utvikling av ømhet og betennelse i tannkjøttet rundt visdomstannen. Dette kan gi smerter som noen vil oppleve som konstant mens andre vil kun få smerter periodevis. Smertene føles som tannverk og kan stråle opp mot tinning og gi hodepine eller mot kjeven og gi kjevesmerter.

Bør jeg trekke visdomstannen?

Norsk tannlegeforening anbefaler at symptomfrie visdomstenner,som ikke har kommet ut, ikke fjernes. Derimot bør visdomstenner med symptomer fjernes, i alderen 18-30 år, for å unngå fare for fremtidig sykdom og komplikasjoner.

Kilde: Tannlegetidende.no

Pris for å trekke visdomstann:

Pris for trekking av visdomstann varierer avhengig av hvor tannen ligger i kjeven. Som oftest er overkjeve visdomstenner enklere å fjerne enn de i underkjeven.

Underkjeve visdomstennene kan ha forskjellig stilling/posisjon i kjeven og dette påvirker om tannen bør fjernes kirurgisk eller om den kan fjernes ukomplisert. Avhengig av tannens posisjon koster fjerning av visdomstann mellom 1500-3000,-

Tannlegen vil ta nødvendige røntgenbilder og undersøkelser for å vurdere om tannen bør fjernes kirurgisk.

Hvordan bli kvitt smerter i visdomstann mens du venter på tannlegen:

Smertestillende:

Ibux kan benyttes for å lindre smertene midlertidig. *Husk å alltid lese pakningsvedlegget før bruk.

Kald ispose:

Bruk en ispose på området der du har smerter. Isposen vil “bedøve” området og hjelpe å redusere hevelse.

Skyll med saltvann:

Saltvann fungerer desinfiserende og betennelsedempende og hjelper å løse opp matrester og fremmedlegemer som sitter fast mellom tennene. ½ teskje salt blandes med en kopp lunken vann og brukes som munnskyll.

Smertefri fjerning av visdomstenner:

Ved fjerning av visdomstenner vil tannlegen benytte lokalbedøvelse slik at du ikke kjenner noe vondt under behandling. Det er vanlig å kjenne noe trykk/pressing under operasjonen men tanntrekkingen går smertefritt.

På vår Sandaker avdeling fjernes visdomstenner av en kirurg som har lang erfaring i fjerning av kompliserte visdomstenner.

Hva kan man forvente etter ekstraksjon av visdomstann:

Tilheling etter en visdomstann operasjon skjer i de fleste tilfeller uproblematisk, det er normalt å ha noe smerter og hevelse i noen dager etter operasjon.

Smerter og hevelse etter visdomstann operasjon:

Det er normalt å ha smerter i 48 timer etter en visdomstann operasjon. Kjeven kan føles øm i opptil en uke etter operasjonen. I de første par dagene kan smertestillende ibux og paracet benyttes for å lindre smertene når bedøvelsen har gått ut. Det er også vanlig å bli hovent i ansiktet etter trekking av visdomstann. Hevelsen er størst de to første dagene, isposer kan brukes der det er hovent.

Hull etter tanntrekking:

Etter at en visdomstann er trukket gjenstår et hull i kjeven der tannrøttene lå. Dette hullet i tannkjøttet gror som regel fint innen et par uker og kan ta opptil tre måneder for full tilheling.

Blødning etter trukket visdomstann:

Det er vanlig å blø etter fjerning av visdomstann. For å stanse blødningen kan du bite ned på en kompress/tupfer i opptil 20 minutter. Dersom blødningen ikke stopper kan du prøve å bytte ut kompress. Ved ukontrollert blødning må tannlegen kontaktes.

Betennelse (infeksjon) etter visdomstann operasjon

Dersom du fortsatt har hevelse og smerter etter de to første dagene etter at fjerning av visdomstennene kan dette tyde på en infeksjon. Andre tegn på infeksjon etter trukket visdomstann er feber, vond smak i munnen og dannelse av pus fra området der tannen ble trukket. Ved mistanke om infeksjon bør tannlegen kontaktes.

Mat etter visdomstann operasjon

Unngå varm mat og drikke i 24 timer etter visdomstann operasjon. Da varm mat og drikke kan øke risikoen for blødning og forstyrre blodkoagelet som dannes i området der tannen ble trukket.

Prøv å spise myk kost i de første 2-3 dagene, som yogurt og suppe. Bløt kost forhindrer at mat samles i det åpnet såret og er mer skånsom mot stingene.

Trening etter visdomstann operasjon

Unngå trening og hard fysisk aktivitet i de første dagene etter trekking av visdomstann.

Smertestillende etter visdomstann operasjon:

Etter trekking av visdomstann kan smerter reduseres med smertestillende. Første valg ved smerter er en kombinasjon av ibux (400 mg) og paracetamol(1 g) inntil fire ganger om dagen. Alternativt kan paralgin forte brukes.*

• Husk å alltid lese pakningsvedlegg før bruk

Corsodyl munnskyll etter operasjon:

Etter operasjon kan corsodyl munnskyll brukes i en uke. Corsodyl forebygger utvikling av infeksjon i området der visdomstannen ble trukket.

Fjerning av veke etter visdomstann operasjon:

Etter trekking av underkjeve visdomstennene vil tannlegen legge en antibiotika veke i såret. Veken fjernes etter en uke sammen med stingene av tannlegen.