Tannbehandling i utlandet

Tannbehandling i utlandet eller Norge under koronapandemi?

Tilbud av tannhelsetjenester i landet har blitt sterkt begrenset under koronavirus-pandemien. Smittevernsregler har redusert kapasiteten til tannklinikker i landet mens karanteneregler og reiserestriksjoner har redusert muligheten for reise og tannturisme.

Mange nordmenn i året velger å utføre tannbehandling i utlandet, i land som Polen, Tyrkia og Ungarn, da det er rimeligere sammenlignet med behandling her i landet. Det finnes flere ulemper med tannbehandling i utlandet og spesielt omfattende tannbehandling.

CovidImage

Kvalitet og oppfølgning:

I utlandet utføres som oftest større behandlinger med implantater og kroner/broer. I disse behandlinger brukes oftest rimelige ikke dokumenterte materialer i tannbehandlingen. Dette øker risikoen for komplikasjoner i etterkant og ofte omgjøring av hele arbeidet. Større behandlinger krever regelmessig oppfølgning for å vedlikeholde arbeidet. Under koronapandemien er dette svært begrenset på grunn av reiserestriksjoner og ulike karanteneregler.(1)

Rettigheter:

Det finnes dårligere rettigheter på tannbehandling utført i utlandet. Norsk pasientskadeerstatning gjelder ikke for tannbehandling utført i utlandet samtidig vil utgifter forårsaket av komplikasjoner ikke dekkes av forsikringen.(1)

Helse:

Tannbehandlingen i utlandet kan også øke forekomsten av multiresistente bakterier og smittefare ved transport av muterte virusvarianter av Covid-19. (2)

Hvor bør man få behandling?

Det beste er å få utført implantatbehandling nær deg og hos spesialister som har lang erfaring og bruker godkjente implantatsystemer. På denne måte vet du at du får god oppfølging og øker dermed suksessraten av kostbar behandling.

Vi på Sandaker tannlegevakt i Oslo tilbyr konsultasjoner til fornuftige priser i en  begrenset periode til pasienter som har stort behandlingsbehov eller har spørsmål i forbindelse med implantatbehandling. Vi samarbeider sammen med dyktige spesialister som har lang erfaring med implantatbehandling og har refusjonsordning via Helfo.

Kontakt oss gjerne for å bestille en uforpliktende konsultasjon ved å fylle ut skjema under eller ved å ringe oss på 22 15 20 00

Kilder:

1)https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/2016/11/14/Fikk-ekstraregning-på-250-000-etter-tannbehandling-i-utlandet-13789161.ece

2)https://www.tv2.no/a/10878177/